Er is een weg uit het dukkha

Er is een weg uit het dukkha

De Boeddha was heel duidelijk in wat hij onderrichtte; het leven komt met dukkha (stroefheid) en er is een weg uit het dukkha. De weg van de Boeddha is een weg van bevrijding. Vipassana of inzichtmeditatie gebruikt de Satipatthana sutta, een tekst van de Boeddha over vier gebieden waarop je je aandacht kunt richten, als leidraad voor die bevrijding.

De Boeddha heeft de manier waarop wij leven wel eens aangeduid als het leven van slaapwandelaars. Maar, zei hij, het is mogelijk om te ontwaken door het beoefenen van aandacht.

We kunnen met aandacht de veranderingen waarnemen in het lichaamsgevoel. Via de zintuigen komen we een aangename, neutrale of onaangename gevoelstoon tegen. We kunnen ons bewust worden van de geestesgesteldheden: de emoties en de objecten van onze geest. Door de herhalende oefening van aandachtig zijn ontwikkelt zich langzaamaan meer inzicht in wie we zijn, wat ons vastzet en wat ons vrijmaakt.
Inzicht opent onze geest en ons hart, waardoor we meer ruimte, heelheid en geluk ervaren in onszelf en in de interactie met onze omgeving

Om het aandachtig zijn in het alledaagse leven te ondersteunen oefenen we in het bewegen van het lichaam, zitmeditaties en loopmeditaties. Tijdens de zitmeditaties passen we de zogenaamde bodysweep (letterlijk "vegen" door het lichaam) toe, waarbij we aandachtig de veranderingen in de verschillende lichaamsdelen voelen. Door de veranderingen in ons lichaam gade te slaan, komen we ook de bewegingen in de geest op het spoor. De zit- en loopmeditaties worden afgewisseld; voor, tijdens en na deze formele oefeningen proberen we aandachtig gewaar te blijven. De oefeningen worden ondersteund met dharma-onderricht.

^